Inloggen
Kennisbank

Kifid: adviseur moet klant expliciet wijzen op premiedaling ORV

17 okt 2019

Afgelopen jaar heeft Kifid bijna honderd klachten van consumenten ontvangen over hun overlijdensrisicoverzekering (ORV) afgesloten door tussenkomst van een adviseur. Het consumentenprogramma Kassa heeft het afgelopen seizoen meerdere keren in hun televisie-uitzending de kijkers geïnformeerd, dat financieel adviseurs de Wft overtreden door klanten niet of onvoldoende te wijzen op de tussentijdse premiedalingen.

In twee recent gepubliceerde uitspraken (september 2019) concludeert de Geschillencommissie van het Kifid, dat de financieel adviseurs deze consumenten hadden moeten wijzen op de premiedalingen in de levensverzekeringsmarkt. Beide financieel adviseurs zijn volgens het Kifid tekort geschoten in hun beperkte zorgplicht. Dat brengt mee dat de (financiële) adviseur verplicht is om periodiek aandacht te besteden aan de verzekeringen die hij in portefeuille heeft, aldus de Geschillencommissie van het Kifid.

In de ene zaak gaat het over een ORV, afgesloten in 2011 met een verzekerd kapitaal van €75.000 tegen een maandpremie van €26,54. In de andere zaak is de ORV in 2009 afgesloten met een verzekerd kapitaal van €295.000 tegen een maandpremie van €91,45. Beide consumenten beklagen zich in het najaar van 2018 bij hun financieel adviseur. Zij stellen de financieel adviseurs aansprakelijk voor de gemiste premiebesparing, omdat deze adviseurs hen niet tijdig hebben geïnformeerd over de sterke premieverlagingen van ORV’s in de levensverzekeringsmarkt.

Om voor een schadevergoeding in aanmerking te komen, moet de consument volgens de uitspraken van het Kifid wel aan kunnen tonen dat hij daadwerkelijk schade heeft geleden. De ene consument heeft geen actie ondernomen om zijn ORV aan te passen of over te sluiten sinds hij op de hoogte is van de premiedalingen ORV. Om die reden kwam hij niet in aanmerking voor een schadevergoeding, aldus het Kifid in deze uitspraak. Hierdoor is het volgens het  Kifid onduidelijk gebleven of hij, wanneer hij eerder was geattendeerd op de premiedalingen bij ORV’s, zijn ORV had aangepast of overgesloten. Los daarvan is onbekend gebleven of in zijn situatie een aanpassing of oversluiting mogelijk was, gezien dit van vele factoren afhankelijk is.

De andere consument heeft wel daadwerkelijk actie ondernomen en aantoonbare schade geleden. Zodra hij bekend was met de premiedalingen ORV, is hij in actie gekomen en heeft een nieuwe ORV afgesloten tegen een aanzienlijk lagere premie. Oorspronkelijk betaalde deze consument €75 per maand. De nieuwe premie voor dezelfde dekking bij dezelfde aanbieder bedraagt in 2017 nog maar €35. De adviseur moet van het Kifid aan deze klant de gemiste premiebesparing, naar schatting ruim € 900 vergoeden.